ZESPÓŁ NADPOBUDLIWOŚCI PSYCHORUCHOWEJ
Zaburzenia hiperkinetyczne – ADHD
- Zaburzenia uwagi
- Nadruchliwość
- Impulsywność
- Nie później niż w wieku 7 lat
- Objawy w więcej niż jednej sytuacji
- Istotne kliniczne cierpienie lub upośledzenie funkcjonowania
- Nie spełnia kryteriów innych zaburzeń
Brak uwagi
- Niezwracanie bliższej uwagi na szczegóły lub beztroskie błędy w pracy szkolnej, pracy lub w innych czynnościach
- Niepowodzenia w utrzymaniu uwagi na zadaniach lub czynnościach
- Wydaje się nie słyszeć, co zostało powiedziane
- Niepowodzenia w postępowaniu według instrukcji albo w kończeniu pracy szkolnej, pomocy w domu lub obowiązków w miejscu pracy
- Upośledzona umiejętność organizowania zadań i aktywności
- Unikanie lub silna niechęć do zadań wymagających trwałego wysiłku umysłowego
- Gubienie rzeczy niezbędnych do niektórych zadań lub czynności
- Łatwa odwracalność uwagi przez zewnętrzne bodźce
- Zapominanie w toku codziennej aktywności
Nadmierna aktywność
- Niespokojne poruszanie rękoma lub stopami, albo wiercenie się na krześle
- Opuszczanie siedzenia w klasie lub w innych sytuacjach, w których oczekiwane jest utrzymanie pozycji siedzącej
- Nadmierne rozbieganie w sytuacjach, w których jest to niewłaściwe
- Przesadna hałaśliwość w zabawie lub trudność zachowania spokoju w czasie wypoczynku
- Utrwalony wzorzec nadmiernej aktywności ruchowej, praktycznie nie modyfikowany przez społeczny kontekst i oczekiwania
Impulsywność:
- Udziela odpowiedzi, zanim pytanie jest dokończone
- Nie umie czekać w kolejce lub doczekać się swej rundy w grach lub innych sytuacjach grupowych
- Przerywa lub przeszkadza innym (np. wtrąca się do rozmów lub gier innych osób)
- Wypowiada się nadmiernie bez uwzględniania ograniczeń społecznych
Epidemiologia ADHD
- Szczyt rozpowszechnienia pomiędzy 6 a 9 rokiem życia
- Objawy utrzymują się u ok. 70% w okresie dorastania i u 30-50% w dorosłości
- Rozpowszechnienie, w zależności od metody rozpoznawania i użytych kryteriów, wynosi pomiędzy 0,1% a 8,8%, zwykle szacuje się pomiędzy 3 a 5%
- Stosunek dziewczęta : chłopcy – w grupach klinicznych 1:10, w populacyjnych 1:2,5
W rodzinach dzieci z ADHD
- Częściej występuje zespół nadpobudliwości
- Inne zaburzenia będące wynikiem zaburzonej kontroli: zachowania antysocjacyjne, konflikty z prawem, uzależnienie od alkoholu oraz leków
- Specyficzne trudności szkolne
- Zaburzenia somatyzacyjne oraz zaburzenia nastroju (przede wszystkim depresja), zaburzenia lękowe
Etiologia ADHD
- Minimal Brain Dysfunction (MBD) – okołoporodowy uraz – niedotlenienie
- Teoria zaburzeń kontroli Russela Barkleya
- Neurobiologiczne uwarunkowanie zmian spowodowane jest przeżytą w dzieciństwie trumą – Perry
- Teoria Siegela uwzględnia wpływ na rozwój mózgu interakcji społecznych
Deficyty poznawcze u dzieci z ADHD
- Zaburzenia procesów uwagi
- Zaburzenia procesów planowania i kontroli
- Zaburzenia pamięci
- Zaburzenia funkcji językowych
- Niezgrabność ruchowa
- Zaburzenia percepcji czasu
- Specyficzne zaburzenia umiejętności szkolnych
Uwaga – przetwarzanie informacji
Ze świata zewnętrznego
- Wyłanianie bodźców ważnych
- Rejestrowanie zmian otoczenia
- Odrzucanie informacji przeszkadzających
- Jednoczesne przetwarzanie bodźców
Ze świata wewnętrznego:
- Kontynuowanie działania po zniknięciu bodźca
- Wygaszanie zbędnych skojarzeń
- Porządkowanie informacji
- Wykorzystywanie kilku informacji jednocześnie
Ruchliwość:
Zewnętrzna
- Ciągły ruch
Wewnętrzna
- Przełączanie się z aktywności w aktywność
Kontrola impulsów
Kontrola reakcji
- Hamowanie działania
- Odroczenie reakcji
- Możliwość różnych reakcji
Procesy poznawcze
- Uruchamianie schematu
- Przewidywanie konsekwencji
- Odroczenie nagrody
- Mózg dziecka nadpobudliwego rozwija się i dojrzewa w specyficzny sposób, uwarunkowany konstytucjonalnie – to odmienny program rozwoju mózgu
- Na pełny obraz zespołu mają wpływ czynniki genetyczne i warunki zewnętrzne
- „czynniki genetyczne mogą odgrywać kluczową rolę jako podłoże podatności i predyspozycji do wystąpienia zaburzenia, czynniki środowiskowe ogrywają zasadniczą rolę w ostatecznym wyrażeniu się symptomu” (Brodski, Lamboroso, 1998)
Diagnoza
- ustrukturyzowany wywiad diagnostyczny
- zbadanie, czy objawy nadruchliwości, impulsywności lub zaburzeń koncentracji uwagi wpływają na funkcjonowanie dziecka
- dokładny wywiad dotyczący dotychczasowych konsultacji i leczenia
- dokładny wywiad rozwojowy
- dokładny wywiad w kierunku innych chorób mających w swoim obrazie nadpobudliwość lub zaburzenia koncentracji uwagi
Diagnoza różnicowa
- nadczynność tarczycy
- zatrucie ołowiem
- przerost trzeciego migdałka
- choroby genetyczne i metaboliczne, płodowy zespół alkoholowy
- padaczka
- następstwa urazów głowy i stanów zapalnych OUN
- zaburzenia lękowe
- zespół maltretowanego dziecka
- upośledzenie umysłowe
- całościowe zaburzenia rozwojowe (np. zespół Aspergera)
- nadużywanie substancji psychoaktywnych
- zaburzenia nastroju
- zaburzenia psychotyczne
- w leczeniu zespołu nadpobudliwości nie wskazane jest ograniczanie się do samej farmakoterapii, ponieważ leki nie są w stanie zmienić wszystkich aspektów funkcjonowanie dziecka z ADHD
- Leczenie zespołu hipekinetycznego jest leczeniem multimodalnym, zwykle wieloletnim i czynnie angażującym lekarza, rodzinę i szkołę pacjenta
- Długotrwała, bezpieczna i skuteczna farmakoterapia jest metodą o udowodnionej istotnej skuteczności w leczeniu ADHD i powinna być stosowana u dzieci, u których sama modyfikacja metod wychowawczych oraz inne metody terapii nie dają wystarczającego efektu lub z jakiegoś powodu nie mogą być zastosowane.
Leczenie
Psychoterapia
- W wypadku zaburzeń funkcji zaburzeń systemu rodzinnego – terapia rodzinna
- W wypadku wskazań – terapia indywidualna, długoterminowa dziecka nastawiona na poprawę jego samooceny i/lub lepsze zrozumienie norm społecznych
- Leczenie współistniejących zaburzeń, np. tików lub specyficznych trudności szkolnych według przyjętych standardów
Monitorowanie skuteczności i bezpieczeństwa
- Wszystkie zaplanowane sposoby pracy w domu czy w szkole – np. przestrzeganie reguł domowych – wymagają zbierania informacji zwrotnej, komentarza na temat ich skuteczności i sposobu przeprowadzenia
- Ocena subiektywnej poprawy (lub jej braku) oparta winna być na osobnej ocenie rodziców, pacjenta, ewentualnie nauczyciela
- Z uwag na zależność skuteczności leczenia od dawki leku – monitorowanie na każdej wizycie dokładności przestrzegania zaleceń lekarskich