Tajna misja?
To zadanie dla nas!
Aby do niej dołączyć nasza Szkoła wysłała zgłoszenie do uczestnictwa w ogólnopolskim konkursie dla bibliotek i czytelników pt. Tajna Misja Zwiadowców, organizowanego przez Bibliotekę Pedagogiczną Wojewódzkiego Ośrodka Metodycznego w Gorzowie Wielkopolskim oraz Wydawnictwo Jaguar.
I tak na celownik wzięliśmy temat: Prześwietlamy uczniów Szkoły Rycerskiej. Jak rozpoznać prawdziwego rycerza? Rozważania na temat siły i jej wykorzystywania.
,,Za każdym razem, gdy Horace usiłował się przed nimi ukryć, trzej starsi kadeci jakoś go odnajdywali. Nie było to trudne, dysponowali bowiem całą szpiegowską siatką informatorów zarówno w szkole, jak i poza nią. Donosiciele rekrutowali się spośród młodszych chłopców, którzy po prostu bali się trzech osiłków. Tym razem oprawcy dopadli Horace’a na tyłach zbrojowni, w ustronnym miejscu, które odkrył kilka dni wcześniej. Stał teraz przyparty do kamiennej ściany budynku przez trzech prześladowców. Każdy z nich miał w ręku gruby kij, ponadto Alda przerzucił przez ramię ciężki worek.
– Szukaliśmy cię, dzidziusiu – oznajmił Alda. Horace milczał. Spoglądał po kolei na każdego z nich, czekając na pierwszy ruch z ich strony.
– Dzidzia zrobił z nas głupków – oznajmił Bryan.
– Zrobił głupków z całej szkoły – uzupełnił Jerome. Horace mimo woli zmarszczył brwi, zaintrygowany ich słowami. Nie miał pojęcia, o czym mówili. (…)
Wił się, leżąc na ziemi, a kaźń nie ustawała. Na próżno usiłował uniknąć ciosów. Takiego lania jeszcze nigdy od nich nie dostał; tłuki go tak długo, aż wreszcie popadł w oszołomienie i przestał się ruszać. Wówczas każdy z nich walnął go jeszcze parę razy, a potem Alda ściągnął worek. Horace z trudem odetchnął świeżym powietrzem. Całe ciało, każda jego część pulsowała odrętwiającym bólem. Gdzieś z oddali doszedł go głos Bryna.
– Teraz pora na taką samą lekcję dla kurdupla-szpiega!”
,,Zwiadowcy. Ruiny Gorlanu. Księga 1”, Rozdział 21, str. 192
Wspólnie rozważaliśmy w jaki sposób starsi kadeci Szkoły Rycerskiej wykorzystali swoją wyższość w hierarchii? Dlaczego ważne było dla nich ,,danie lekcji” Horace’owi? Czy taki sposób przekonywania do swoich racji jest słuszny? Jak odwaga postrzegana w średniowieczu, różni się od tej współczesnej?
Miłośnicy Zwiadowców jednym głosem sprzeciwili się kwestii znęcania w szkołach. Być odważnym, to otwarcie przeciwstawiać się niewłaściwemu zachowaniu. Uczniowie ustalili zasady w jaki sposób współczesny rycerz powinien zachować się w sytuacji, gdy jest się ofiarą lub świadkiem znęcenia?
Sprzeciw się!
Znaj swoje prawa.
Poproś o pomoc.
Stań po stronie pokrzywdzonego.
Nie odwracaj się!
Bądź odważny!
Odważnego, współczesnego rycerza uczniowie klasy 4a zaprezentowali za pomocą prac plastycznych. Współczesny rycerz jest odważny, sprzeciwia się dręczeniu w szkole, dba o innych, niczego się nie boi!
Uczniowie klasy 6a postanowili zobrazować temat za pomocą klocków Lego.
Dwa pudła klocków, 9 połączonych stolików, mnóstwo pomysłów i pasji. Niczym w studio Lego Masters nasi uczniowie rozpoczęli wyścig z czasem. Czy jedna godzina lekcyjna wystarczy aby zaprojektować poszczególne sceny, stworzyć scenariusz i przedstawić film za pomocą poszczególnych klatek fotografii?
Tylko zgrana i dzielna drużyna mogła tego dokonać. A efekty można obejrzeć na przedstawionym filmie.