Łączy nas pamięć i żonkile…

Administrator GN   19 kwietnia 2021   Możliwość komentowania Łączy nas pamięć i żonkile… została wyłączona

19 kwietnia 1943 r. warszawscy Żydzi podjęli walkę zbrojną z Niemcami. Powstańcy nie mogli mieć nadziei na zwycięstwo. Kierowała nimi chęć odwetu na Niemcach, zadania wrogowi możliwie wysokich strat, a przede wszystkim wybierali śmierć z bronią w ręku. Powstanie kwietniowe było największym zbrojnym zrywem Żydów podczas II wojny światowej, a zarazem pierwszym powstaniem miejskim w okupowanej Europie.

Dlaczego żonkile są symbolem pamięci o powstaniu?

Jednym z ocalałych z getta warszawskiego był Marek Edelman, ostatni przywódca powstania w getcie warszawskim. 19 kwietnia, w rocznicę powstania w getcie, składał pod Pomnikiem Bohaterów Getta na Muranowie bukiet żółtych kwiatów. Muzeum POLIN kontynuuje tę tradycję, rozdając podczas każdych obchodów rocznicy powstania tysiące papierowych żonkili. Żonkil stał się symbolem szacunku i pamięci o powstaniu.

Akcja społeczno-edukacyjna Żonkile, upamiętniająca wybuch powstania w getcie warszawskim 19 kwietnia 1943 roku została zainicjowana w 2013 r. przez Muzeum POLIN z okazji 70. rocznicy powstania w getcie warszawskim. Od tej pory w akcji wzięło udział ponad 2,5 tysięcy wolontariuszy w samej Warszawie, którzy rozdali 300 tysięcy papierowych kwiatów. W akcję włączają się także licznie szkoły i biblioteki z całej Polski.

Również nasza szkoła włączyła się w tegoroczną akcję. Muzeum POLIN przygotowało specjalną ofertę. 19 kwietnia wzięliśmy udział w wyjątkowych premierach filmowych i literackich.

I tak najmłodsi uczniowie połączeni przed ekranami komputerów rozmawiali o pamięci. Mówili o rzeczach drobnych, które ich spotkały, o ważnych dla nich momentach z życia, o historii ich rodzin, a także o historii naszego kraju, narodu, świata – tej historii, której uczymy się w szkole. Słuchali historii, by widzieć i pamiętać, jakie wydarzenia zmieniały nasz kraj i świat. Po co je sobie opowiadali? Aby pamięć o tych wydarzeniach nie zanikła, a czasem także dla przestrogi, „żeby historia się nie powtórzyła”.

Uczniowie klas 2a i 2c poznali niezwykłą historię małych stworzonek – drobinek, które chciały, aby ich dzieje były zapamiętane.

“Następnego dnia drobinki wyruszyły w świat.
Niesione na skrzydłach i grzbietach przyjaciół podążały w stronę nowego domu.
Po drodze opowiadały sobie, zwierzętom i drzewom
o wszystkim, co im się przydarzyło,
żeby pamięć o tym przetrwała, gdy ich już nie będzie.”

Posłuchajcie opowiadania Zofii Staneckiej „Pamięć drobinek”

Jeżeli historia Drobinek oczarowała Was to zapraszamy do poznania historii mieszkańców ulicy Magnolii, która była wzorowana na osobach i zdarzeniach, które miały miejsce w Warszawie.

“– Och, to może… może wie pan, co było w piwnicy?
– W piwnicy? – zdziwił się przybysz.
– Tak! – ciągnął podekscytowany Michał. – W kuchni jest klapa i schodzi się przez nią do pomieszczenia. Pod ścianą stoi specjalny regał na słoiki. Kiedy odsunęliśmy go z tatą, okazało się, że w ścianie piwnicy jest zamurowany otwór. Straszne nas ciekawi, co za nim było. Może pan wie?
Staruszek zmarszczył brwi, a potem nagle pacnął się pomarszczoną dłonią w czoło.
– No oczywiście, że wiem! – rozpromienił się pan Tadeusz. – W czasie wojny, za tą ścianą była skrytka, a w niej…”

Jeżeli chcecie dowiedzieć się więcej o skrytce w piwnicy Michała, musicie cofnąć się mniej więcej o 82 lata, do roku 1939 … posłuchajcie opowiadania Justyny Bednarek „Historia z pewnej ulicy”, które porusza historię związaną z II wojną światową.

Dla uczniów i uczennic klas 4-6 szkół podstawowych powstał film „Będę pisać” w reżyserii Hi-Story. Losy dwójki żydowskich nastolatków przed wojną i w trakcie wojny poznaje współczesna dziewczyna z Muranowa, której telefon nawiedza duch z przeszłości.

Dla uczniów i uczennic klas 7-8 szkół podstawowych oraz szkół ponadpodstawowych powstał film „Muranów – Dzielnica Północna” w reżyserii Łukasza Kamila Kamińskiego. Materiał w stylistyce youtuberskiej opowiada historię Muranowa, dawnej dzielnicy żydowskiej w Warszawie i jej mieszkańców.

Dziękujemy uczniom i nauczycielom za zaangażowanie i aktywne włączenie się w akcję. Chwila zadumy, rozmowa, tak pięknie przedstawiona historia Drobinek sprawiła, że dzisiejszego dnia połączyła nas pamięć … i żonkile.

 

Posłuchajcie opowiadania Zofii Staneckiej „Pamięć drobinek”


Posłuchajcie opowiadania Justyny Bednarek „Historia z pewnej ulicy”


Film „Będę pisać”


„Muranów – Dzielnica Północna”


#ŁączyNasPamięć
#AkcjaŻonkile